Oprócz zajęć koszarowych i ćwiczeń poligonowych , Kfz 13 był wykorzystywany do wojskowych parad i pokazów. Wielokrotnie prezentowano go podczas uroczystości z udziałem Adolfa Hitlera .Szczególnie w początkowym okresie rządów NSDAP. Momentami wzbudzał nawet zachwyt :
Link do filmu z parady z udziałem Kfz.13 ( kliknij tu )
Parady w owym czasie były stałym elementem propagandy i miały wzbudzić w narodzie …”Sen o Wielkich Niemczech”.
(ebay.de)
(historicalmedia.com)
(ebay.de)
(ebay.de)
Nikt wtedy nie przypuszczał ,że zbliża się najgorszy okres w dziejach Niemiec .Pierwszym etapem tych zmian był Anschluss Austrii . Na polecenie Hitlera 12 marca 1938 roku , Wehrmacht wkroczył do tego kraju( plan „Otto”).Tego też dnia ,Kfz 13 pojawił się na ulicach Wiednia .Był to jego „debiut” na arenie międzynarodowej.
(ebay.de)
Rok później – 15 marca 1939 roku ,wojska niemieckie zajmują Czechosłowację .Wtedy to po raz pierwszy , niemieckie lekkie pojazdy rozpoznawcze widziano na ulicach Pragi.
(modelforum.cz)
(auction-factory.de)
Historia wojenna Kfz 13 tak naprawdę to zaczęła się w momencie napadu Niemiec na Polskę – 1 września 1939 roku.Zanim samochody te wyruszyły na front, został u nich zmieniony kamuflaż ( z Dunkelgrau +Reichsweehr Braun na Panzer Grau) oraz oznakowanie.Wszystkie pojazdy niemieckie zostały oznaczone białymi krzyżami(głównie z przodu i po bokach) .
(forum.axishistory.com)
(forum.axishistory.com)
(ebay.de)
(forum.axishistory.com)
(ebay.de)
Po tych białych krzyżach, można łatwo rozpoznać zdjęcia z tzw. Kampanii Polskiej.
(ebay.de)
(ebay.de)
(ebay.de)
Ten typ oznakowania był brzemienny w skutkach .Obrońcom polskim łatwiej było walczyć,biorąc na celownik biały krzyż ,który był widoczny z dość dużej odległości. Wojsko polskie wyposażone w armaty ppanc wz. 36 Bofors oraz karabiny ppanc wz.35 UR ,dość łatwo radziło sobie z słabo opancerzonym Kfz 13.
(wordpress.com)
(wordpress.com)
(ebay.de)
(ebay.de)
Ocenia się ,że w kampanii wrześniowej Niemcy stracili ok. . 23 sztuk (trwale uszkodzonych) omawianych pojazdów. Działania wojenne w Polsce ,w sposób jednoznaczny obnażyły słabe strony tego samochodu .Zbyt słabe opancerzenie , małej mocy silnik oraz brak napędu na 4 koła , sprawiały wiele problemów żołnierzom niemieckim poruszających się po polskich bezdrożach.
(wordpress.com)
(ebay.de)
(ebay.de)
(odkrywca.pl)
(ebay.de)
(ebay.de)
Pomimo tak przykrych doświadczeń ,dowództwo Werhmachtu zdecydowało się na użycie tego sprzętu w ofensywie na Francję w 1940 roku( oceniając trafnie ,że drogi w tym kraju są w lepszym stanie).Ofensywa ta połączona z agresją III Rzeszy na Belgię, Holandię i Luxemburg ,przy złamaniu neutralności tych państw ,rozpoczęła się 10 maja 1940 roku.
(bildarchiv.de)
(bundesarciv.de)
(ebay.de)
Mając złe doświadczenia Kampanii Polskiej z białymi krzyżami , zastąpiono je krzyżami tzw. belkowymi których było kilka rodzajów .
Ten typ oznakowania obowiązywał już do końca wojny.
(ebay.de)
(forum.axishistory.com)
(odkrywca.pl)
(kfzderwehrmacht.de)
(ebay.de)
Niestety również we Francji potwierdziło się to ,że Kfz 13 to już przestarzała technika wojskowa .Nie tak często jak w Polsce ,ale również tutaj część pojazdów uległa zniszczeniu.
(auction-factory.de)
(auction-factory.de)
(ebay.de)
Kfz 13 był również świadkiem kapitulacji wojsk francuskich :
(ebay.de)
(ebay.de)
(ebay.de)
Po walkach we Francji nieliczne pojazdy ,które pozostały w jednostkach liniowych ,wiosną 1941 roku brały udział w kampanii bałkańskiej.
(Bildarchiv.de)
W czerwcu 1941 roku, w początkowej fazie Planu Barbarossa , niewielka ilość tych samochodów próbowała się zmierzyć z bezdrożami ZSRR. Żaden z nich nie wrócił do Niemiec.
Wszystkie pozostałe Kfz 13 i Kfz 14 , które ocalały po wcześniejszych działaniach wojennych , zostały przekazane do placówek szkolenia wojskowego oraz jednostek NSKK (Nationalisches Sozialistisches Kraftfahr Korps).
(ebay.de)
(ebay.de)
(ebay.de)
(forum.axishistory.com)
Kilka sztuk zostało przekazane do użytkowania w policji .
W placówkach szkoleniowych dokonywano rożnych przeróbek i udoskonaleń .Efektem jednego z tych zabiegów był model tzw. zamknięty.
(modelforum.cz)
(modelforum.cz)
(modelforum.cz)
Widziano go podczas kapitulacji Werhmachtu 9 maja 1945 roku w Czechach.
Możemy powiedzieć ,że historia Kfz 13 zaczęła się w 1929 roku i trwała do końca wojny. Według mojej wiedzy ,do dnia dzisiejszego nie przetrwał żaden egzemplarz i nie ma na świecie muzeum , które mogłoby się pochwalić posiadaniem tego samochodu w swych zbiorach.