Silnik

Daimler – Benz 6

Niewielka ilość omawianych samochodów pancernych ( Kfz 13 – 14 sztuk i Kfz 14 – 4 sztuki) ,została eksperymentalnie wyposażona w silniki 6- cylindrowe firmy Daimler-Benz z Berlina-Marienfelde . Silniki te o pojemności skokowej 2,6 litra okazały się za słabe i jako jednostka napędowa tego pojazdu ,nie radziły sobie -szczególnie w warunkach poligonowych .
Silnik ten podobnie jak silnik Adlera , napędzany był benzyną 75 octanową i chłodzony cieczą.
Zastosowanie tego silnika wymagało nieznacznych zmian w podwoziu i nadwoziu . Zmiany te były tak niewielkie ,że nie warto tutaj o nich wspominać .

Adler Standart 6

Jednostką napędową Kfz 13 był produkowany w fabryce Adlera we Frankfurcie nad Menem silnik typu Standard 6 .

(home.wxs.nl)

(home.wxs.nl)

(home.wxs.nl)

Podstawowe dane tego silnika :

1. 6 cylindrów w układzie rzędowym
2.Pojemność skokowa – 2916 cm 3
3.Skok tłoka – 110 mm
4.Średnica cylindra – 75 mm
5.Stopień sprężania – 5,3
6. Moc w zależności od podtypu – 38-44 kW (51-60 KM)
7. Gaźnik dwugardzielowy,dwuprzepływowy SAD 3 wytwarzany w Vergaserfabrik Pallas
8. Paliwem była benzyna o liczbie oktanowej 74
9.Zużycie paliwa wynosiło w zależności od warunków drogowych – od 12 do 27 l na 100 km.
10. Średnie zużycie oleju – 0,6 litra na 100 km
11. Silnik chłodzony był cieczą.Ze względu na pancerz i kłopoty z cyrkulacją powietrza , poprawiono cyrkulację wody .

Jednotarczowe cierne sprzęgło , poruszało mechaniczną skrzynię biegów . Posiadała ona cztery biegi do przodu i jeden bieg wsteczny.Biegi wybierane były za pomocą lewarka umieszczonego w podłodze .

(home.wxs.nl)

Doświadczenia wojenne pokazały ,że jednostka napędowa jakim był silnik Standard 6 , okazała się niewystarczająca w stosunku do masy pojazdu (ok.2500 kg) . Niedobór mocy był szczególnie odczuwalny na polskim teatrze wojennym w 1939 roku.